"Men vi är ju störst i Sverige på det här..."
"Jag hör av mig igen!"

Och med det insåg jag att även om man säger nej så kommer dessa jävla försäljare fortsätta.
 
Vad är starkare än en kunds glädje? Dess missnöje. En missnöjd kund hörs högre än en nöjd, detta ska jag nu utnyttja och skriva av mig den ilska jag känner gentemot ett försäkringsbolag, vars reklamer hela tiden stolt pryder TVn och intalar oss hur deras barnförsäkring är den bästa. Jag pratar självklart om Trygg Hansa.
 
Det började i december, då jag precis tecknat deras gratis gravidförsäkring. Inte för att jag kände behovet för det, utan för att barnmorskan rekommenderade mig. Ingen vet ju vad som kan hända och en liten försäkring är bättre än inget alls. Bara någon vecka efter tecknandet ringde de upp mig och försökte sälja sin barnförsäkring till mig, vilket var väntat från min sida (inget här i världen är gratis egentligen). Jag tackade då vänligt nej och sa att jag gärna själv ville kolla runt bland försäkringarna och inte ville ha deras rådgivning. Hur skulle den rådgivningen sett ut egentligen? Väldigt inriktad på att få mig att välja dem förstås... Svaret jag fick då var: "Aah, det är kanske lite mycket kring jul? Jag ringer upp efter jul!". Jag kände att det inte fanns behovet att på nytt påpeka att jag faktiskt tackat nej, han hörde väl? Så jag tackade för mig och lade på. Efter det lämnades jag ifred i någon vecka, sedan började trakasseriet.
 
Morgon, kväll, mitt på dagen, de ringde olika tider för att se när jag var tillgänglig och jag valde att gång på gång klicka deras samtal. I min värld fungerar det nämligen så här: Jag har tackat nej, så de har ingen rätt att höra av sig till mig igen och om det inte var tydligt förut att jag var ointresserad så borde väl klickandet av deras samtal göra det tydligare för dem? Tydligen inte! Som jag nämnde ringde de olika tider, de passade även på att ringa ifrån olika nummer för att se ifall jag kanske svarade på ett annat. För varje försök blev jag mer och mer irriterad, dagligen fick jag deras samtal och dagligen klickade jag bort dem eller ignorerade dem. De betedde sig som det kärlekskranka exet som inte förstått att man gjort slut...
 
När Jayden föddes fick jag hem en bunte med papper från de stora försäkringsbolagen. Det fanns också exempel som visade hur de olika försäkringarna ersatte och vad de ersatte osv, jätte smidigt faktiskt! Jag valde då en annan försäkring än Trygg Hansas, dels för att deras försäkring inte kändes värd pengarna (fanns en annan mer prisvärd enligt mig!) och dels för att jag kände mig utsatt utav dem då de vägrat lämna mig ifred. Jag slängde papprena från de andra försäkringsbolaget och tecknade med valt bolag, helt nöjd och tillfreds med mig själv. "Nu slutar samtalen väl?" tänkte jag. I min lilla värld kunde de se att barnet de försökte ragga på redan var försäkrat och i min värld ger man då upp. Nu vet jag inte om de kunde se att han var försäkrad, men om de kan de så gav de sannerligen inte upp.
 
Fyra gånger fick jag hem papper ifrån dem där de försökte få mig att teckna deras försäkring, fyra gånger slängde jag ilsket dessa papper i soptunnan. Tre olika nummer försökte de nå mig på, på tre olika tider på dygnet. En dag valde jag att svara för att på nytt tacka nej. Jayden var då över tre veckor gammal.
 
"Ja hejsan, jag ringer från Trygg Hansa!"
"Hej"
"Vi ringer och vill diskutera försäkring med dig för ditt barn!"
"Ja, det är så här att jag redan tecknat försäkring för min son"
"Jasså, hos vem?"
"Hos ............" (säger inte vilket bolag jag valt, känns bättre så)
"Jaha, okej, men vi är ju störst i Sverige på det här!"
"Jo, men jag har läst igenom deras försäkring och tycker den låter bra!"
"Jaha... *tystnad* Men jag får väl ta och ringa upp igen!"
"Hej då!"
 
Efteråt grät jag och frustrerad hormontår, lämnar de mig aldrig ifred? Jag förstår hur de blev störst i Sverige på det här, de hörs och syns, men de gör på helt fel sätt. Reklamer? Det är okej, men att fortsätta ringa någon som redan tackat nej är fel och fult!
 
Så jag skulle aldrig rekommendera Trygg Hansa till någon, någonsin, de har dåliga försäljningsmetoder som fick mig att må dåligt över mitt val, som om min son inte är trygg för att jag inte valt dem som försäkringsbolag! Äckel
 
// Patricia